"Máme projekt starostlivosti o dreviny a podľa toho sa bude vysádzať.
Budeme sadiť všetky druhy stromov, vrátane listnáčov. Presvedčili sme
sa pri kalamite, že keď je les jednodruhový, ťažšie odolá rôznym vplyvom
počasia a kalamitám," objasnil Štefaňák. Stromy nebudú vysádzať
popri cestách, keďže v minulosti to spôsobovalo problémy najmä s
viditeľnosťou a tiež deformovaním cestného telesa. Nová výsadba bude
smerovaná predovšetkým do parkov, na lúky a do tatranských lesov.
Vysádzanie realizujú na základe memoranda o spolupráci medzi Prešovským
samosprávnym krajom (PSK), Správou a údržbou ciest PSK, mestom Vysoké
Tatry, obcou Štrba, Okresným úradom Poprad a Slovenským pozemkovým
fondom z októbra 2022. Výrub zabezpečovali len na cestnom telese, v
zárezoch, násypoch a v dotykoch s cestou. Trasa sa sprehľadnila a
zvýšila sa aj bezpečnosť. Za výrub 249 stromov a 91 štvorcových metrov
kríkov na odpočívadlách uhradil PSK mestu Vysoké Tatry podľa
dendrologického posudku spoločenskú ujmu vo výške 123.000 eur. Tieto
peniaze musí samospráva v zmysle zákona použiť na ďalšiu náhradnú
výsadbu.
"Prvých 200 stromov bude vysadených ešte teraz, v ďalších etapách budeme potom pokračovať neskôr,"
dodal predseda PSK Milan Majerský s tým, že práce na rekonštrukcii
cestnej magistrály napredujú a idú podľa harmonogramu. Riaditeľ projektu
Vysoké Tatry Jozef Fabian konkretizoval, že niektoré úseky sú už takmer
dokončené. "Finančnú rozpracovanosť máme na úrovni takmer 45 percent
a vecná a technologická rozpracovanosť je na úrovni 70 až 75 percent za
celú stavbu. Úseky od Smokovca až po Tatranské Matliare a ďalej ku
križovatke pri Tatranskej Kotline sú dokončené na 90 až 95 percent,"
uviedol. Najviac práce čaká cestárov na mostných objektoch a oporných
múroch, práve táto časť obnovy sa presunie do ďalšieho roka. Ukončenie
stavby by malo byť v septembri budúceho roka.
Cesta slobody je najvyťaženejšia dopravná tepna na území Tatier.
Rekonštrukcia 43-kilometrového úseku, ktorá začala vlani na jeseň, je
rozdelená do siedmich etáp a vyžiada si viac ako 42 miliónov eur. PSK už
má krytie na všetky úseky, rozsiahly projekt bude financovať vďaka
dotáciám z Integrovaného regionálneho operačného programu a
spolufinancovať zo štátneho i vlastného rozpočtu.